اخبار

گزارش جلسه کاهش هزینه کنسولی در کنسولگری مشهد

به همت شورای موقت اتحادیه طلاب مشهد

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه اعتراضی با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجیدآغاز گردید و سپس مجری برنامه ضمن تشکر از مسئولان محترم کنسولگری به ویژه سرکنسول محترم جناب آقای جابر انصار و یکایک طلاب، روحانیون و اساتیدی که  زحمت کشیدند، دعوت جمعی را لبیک گفتند و در جلسه امروز با وجود مشکلات فراوان حضور یافتند، از سخنرانان منتخب برای اعلام مواضع طلاب دعوت نمود،
دکتر سید علی واعظ زاده در فی مابین برنامه های سخنرانی اساتید مباحثی را مطرح نمود که در پی می آید:

ما در روزهای سختی به دیدار شما آمده ایم . روزهایی که کشور و مردم مظلوم افغانستان مورد هجوم دشمن خارجی و شدمن داخلی قرار گرفته است. هنوز در غم لاله های پرپر دشت برچی بودیم که خبرهایی مبنی بر گلگون شدن دشت های شمال توسط گروهی متحجر و سفاک به نام طالبان به گوش می رسد.

سرزمینی که مهد علم، دانش و ادب و فرهنگ بوده و هست، سرزمین مولانای بلخی، خواجه عبدالله انصاری، عبدالرحمن جامی، سنایی غزنوی، ناصرخسرو قبادیانی، سردار کابلی، ابن سینا، سید جمال الدین افغانی، علامه بلخی و …. هزاران دانشمند و عارف و ادیب دیگر که تمدن را از این سرزمین به اقصی نقاط دنیا منتشر ساختند.
اما امروز این وطن زخم خورده از کسانی است که به نام دین و مذهب جای جای وطن را گلگون ساخته اند و امنیت و آزادی را از مردم مظلوم افغانستان به غارت برده اند.

انتقادات

حجه الاسلام واعظ زاده همچنین ادامه دادند: ما طلاب و روحانیت افغانستانی اگر چه نقدهایی بر دولت داریم، اما به دلیل عقل وتجربه از دولت مرکزی حمایت می کنیم که قانون بد بهتر از بی قانونی و هرج مرج است.

و تاریخ گواه است که طلاب و روحانیت همیشه در حمایت از دولت مردم سالار بوده و هستند و همیشه در عرصه قانونمداری و حفظ نظم و امنیت پیشرو بوده اند. از همین رو هر کسی و به هر بهانه ای که بخواهد دولت مردم سالار را تضعیف کند از نظر ما نکوهیده است.
جناب آقای انصار
ما شما را به حیث نماینده دولت و از خودمان می دانیم؛ از همین رو برخی از مشکلات جامعه مهاجر و نه فقط طلاب را به حضرتعالی بیان می داریم تا حضرتعالی با استفاده از صلاحیت ها و اختیاراتی که دارید، راه چاره ای برای آن بیندیشید و در این راه ما پشتیبان شما خواهیم بود تا شاهدبهبود وضعیت مردم مظلوم مهاجر افغانستان باشیم.

وضعیت مهاجرین

اما وضعیت جامعه مهاجرین بنا به واقعیت ها و نه شعارها و آرمان ها بسیار وخیم است. بنا به آمار بانک جهانی اگر درآمد سرانه یک فرد کمتر از ۵٫۵ دلار در روز باشد، فقیر محسوب می شود. در ایران با توجه به فشارهای اقتصادی درآمد سرانه ۳ دلار است که حتی اگر خود را در سطح جامعه ایران محسوب کنیم فقیر محسوب می شویم؛

در حالیکه بنا به واقعیت های مشهود میدانی در خانواده های افغانی که غالبا یک نفر کار می کند و ملاحظه تعداد خانوار و دستمزدهای کارگری که غالب مهاجرین را تشکیل می دهند، در آمد سرانه به کمتر از نیم دلار می رسد .

در چنین شرایطی مهاجرین حتی از تامین معاش اولیه خوراک و پوشاک خود ناتوان هستند چه رسد به اینکه بتوانند به نیاز های تفریحی و بالاتر هنر و خلاقیت و امور معنوی بپردازند.

جلسه اعتراضی علماء و طلاب در کنسولگری افغانستان در مشهد
جلسه اعتراضی علماء و طلاب در کنسولگری افغانستان در مشهد

هزینه های کمرشکن

جامعه مهاجر افغانستانی از چندین جهت باید هزینه هایی را بپردازد:
از یک سو هزینه هایی است که از سوی دولت میزبان تحمیل می شود همانند هزینه تحصیل، هزینه درمان، هزینه اجازه کار و هزینه اقامت در ایران
از سوی دیگر هزینه هایی که از سوی دولت مرکزی گریبانگیر مهاجرین شده است: هزینه پاسپورت، هزینه تذکره، هزینه تایید مدارک، هزینه نکاحنامه و …

اگرچه نسبت به هزینه های دسته اول نمایندگان مهاجرین فعالیت های خوبی را آغاز کرده اند، اما با توجه به میزبانی چهل ساله دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران توقع ما بیشتر از دولت جمهوری اسلامی افغانستان است.

یک خانواده معمولی ۴ یا ۵ نفره که از تامین نیازهای اولیه خود ناتوان است؛ چگونه می تواند قریب به ۱۲ میلیون را برای تذکره پس انداز نماید، یا ۲ میلیون را برای تذکره در نظر بگیرد!!

درخواست‌ها

لذا از حضرتعالی به عنوان نماینده محترم دولت خواهشمندیم هزینه خدمات کنسولی بر اساس درآمدها اصناف مهاجر تعدیل شود.

جلسه اعتراضی علماء و طلاب در کنسولگری افغانستان در مشهد
جلسه اعتراضی علماء و طلاب در کنسولگری افغانستان در مشهد

بعلاوه نسبت به طلاب و دانش پژوهان شاغل به تحصیل در المصطفی که یک نهاد دانشگاهی معتبر از نگاه وزارت علوم ایران و همچنین وزارت آموزش عالی افغانستان می باشد، توقع می رود که همانند دانشجویان سایر دانشگاه ها از تخفیفات بهره مند گردند.

پایانیه

در نهایت باید متذکر شوم اینکه ما طلاب و روحانیون به صورت جداگانه جلسه ای را تنظیم کردیم، دلیل بر جدایی از جامعه مهاجر نیست؛ بلکه به این دلیل است که طلاب و علما همیشه در عرصه رفع مشکلات مردم و هدایت آنان از جان و مال خویش ایثار کرده اند.

شاهد ما همین طلابی است که در چند روز اخیر برای فعالیت های فرهنگی به مناطق محروم رفته بودند و مظلومانه در افغانستان جان دادند . البته این راه ادامه دارد و طلاب باز هم در این میدان حاضر خواهند بود تا عموم مهاجرین به آنچه شایستگی اش را دارند، دست یابند.

والسلام علیکم و رحمت الله

لینک گزارش اولیه: جلسه اعتراضی علماء و طلاب در کنسولگری افغانستان در مشهد

#درآمد_ریالی  #هزینه_های_دلاری

دکمه بازگشت به بالا