اخبار

هیئت‌های مذهبی سادات افغانستانی مقیم مشهد

بیانیه شماره (1)

بسمه تعالی
السلام علیک یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله
بیانیه شماره (۱) هیئت‌های مذهبی سادات افغانستانی مقیم مشهد

مکتب اهل بیت علیهم السلام و بخصوص قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، پیامی جهانی برای تمام انسان‌ها در تمامی اعصار و تمامی سرزمین‌ها فارغ از نژاد، زبان، منطقه و… دارد. این شجره طیبه متعلق به تمام آزادگان جهان می‌باشد و هیچ گروه یا قومی حق مصادره این میراث بزرگ بشری را ندارد.
مهاجرت پدیده‌ای ناخواسته بوده که توام با آسیب‌ها و محدودیت‌های گوناگون می‌باشد. در چنین شرایطی ایجاد مولفه‌هایی از همپذیری، همدلی و هماهنگی بین جامعه مهاجر و ارائه آن برای جامعه میزبان بر عزت و احترام مهاجرین می‌افزاید؛ بی‌شک جمع شدن بر محور اهلبیت علیهم السلام، بهترین بهانه برای گسترش این همدلی و هماهنگی خواهد بود اما متاسفانه بررسی کارنامه چهار دهه اخیر تصویری ناامیدکننده به دست می‌دهد چراکه حرکت‌های حزبی و قومی گاه با لباس دانشجویی و گاه با قبای مذهبی در جامعه مهاجرین افغانستانی نفوذ نموده که سعی در کم‌رنگ کردن حضور و مشارکت اقشار دیگر داشته است.
این تصویر مأیوس‌کننده در ادامه همان حرکت‌های خزنده‌ای است که میراث جهاد اسلامی افغانستان را به نفع گرایشی خاص مصادره نموده است.
هیئت‌های مذهبی سادات افغانستانی مقیم مشهد هرگونه حرکتی که در پی مصادره فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و همچنین تجمعات و گردهمایی‌های مذهبی ( اعم از عاشورا، فاطمیه، اربعین، عید غدیر و…) به نفع قوم، گروه یا گرایشی خاص باشد را رد کرده و تاکید می‌کند تا زمانی که دست‌های پشت پرده از احساسات پاک مذهبی مهاجرین سوء استفاده نموده و در اطلاعیه‌ها و تبلیغات از واژه “عموم مهاجرین” استفاده کنند ولی در جریان برگزاری مراسم عکس “افرادی خاص” نصب و چهره شود و نیز تجمع “عموم مهاجرین”را در گزارش‌های رسانه‌ای و فضای مجازی به “کام” گروهی خاص مصادره کنند، امکان همکاری با این طیف مقدور نمی‌باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر، ضرورت مشارکت و برنامه‌ریزی فعالیت‌های جمعی با حضور حداکثری اقشار مختلف و طیف‌های گوناگون مهاجرین می‌باشد. برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری از سوی حلقه‌هایی با گرایشات خاص و تعمیم آن به سایر مراکز فرهنگی و مذهبی و سعی در تحت سلطه قرار دادن دیگران، از سوی هیچ انسان آزاده‌ای قابل پذیرش نمی‌باشد، لذا تا زمانی‌که مکانیسمی شفاف جهت مشارکت حداکثری اقشار مختلف در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و مذهبی تعریف نگردد، عملا امکان همراهی از سوی لایه‌های مختلف مهاجرین مقدور و میسور نمی‌باشد.
واضح است چنانچه در طی یک فرآیند مورد پذیرش، دغدغه و نگرانی‌های مذکور برطرف گردد؛ هیئت‌های مذهبی سادات افغانستانی مقیم مشهد در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، اجرای مراسم، پوشش رسانه‌ای و نظارت، مشارکتی فعال و سازنده خواهند داشت و وظیفه الهی و ملی خود را در قبال جامعه متدین افغانستان به انجام خواهد رسانید.

و من الله توفیق
هیئت‌های مذهبی سادات افغانستانی مقیم مشهد
۳۱ سنبله ۱۳۹۹/ ۳ صفر المظفر ۱۴۴۲

‫۲ دیدگاه ها

  1. تمام چیز سادات و غیر سادات شد، فقط عزاداری امام حسین مانده بود که یک مشت بی هویت و عقده‌ای آن نیز قومی کردند.

    1. آقای ناجی علی بزرگوار از اینکه نظرتان را منعکس نمودید متشکریم، این را بدانید ما انعکاس دهنده مطالبی که ارسال میشود هستیم چنانچه اسنادی دارید متشکر میشویم تا با نشر آن به روشن شدن موضوع کمک نمایید، سعی ما رسیدن به روشنگری میباشد
      با تشکر
      تیم انجمن فرهنگی رسانه ای تبلور اندیشه

دکمه بازگشت به بالا